Maisto sektorius: ryškiausios 2017 metų tendencijos
Stebint vartotojų poreikius, pasaulio maisto pramonės bendroves ir didžiųjų šalių vyriausybių strategijas išsiskiria šešios pagrindinės tendencijos.
1. Dėmesys augalinės kilmės maistui ir mėsos pakaitalams
Naujausi moksliniai tyrimai, rodo, kad valgydami daugiau augalinės kilmės baltymų ir mažiau raudonos mėsos galime prailginti gyvenimo trukmę. Tikėtina, kad žmonių, mėsą iškeičiančių į augalinės kilmės baltymus turintį maistą, skaičius augs. Prancūzijos vyriausybė 1 mlrd. EUR skatins alternatyvaus proteino industriją. Tai apima ir augalinius proteinus: kanapių, dumblių ir kt. Neabejotina, kad Prancūzijos pavyzdžiu seks ir kitos šalys – 2016 metais atlikti tyrimai parodė, kad 38 % amerikiečių stengiasi valgyti kaip galėdami daugiau baltyminio maisto, o 44 % amerikiečių stengiasi valgyti bent jau pakankamai baltyminio maisto.
2. Didės „sveikų“ produktų paklausa
Prognozuojama, kad ženkliai augs ekologiškų produktų rinka, griežtės pakuočių renklinimas – išsamesnė ir patikima informacija apie produktą, jo sudėtį, kilmę, priedus ir kt. Vartotojai tiki, kad ekologiški produktai yra sveikesni ir draugiškesni aplinkai. Už tokius produktus vartotojai net pasiruošę daugiau mokėti, ką atskleidžia „Euromonitor“ tyrimai. „Rabobank“ prognozuoja, kad iki 2025 metų ekologiško maisto rinka augs po 6,7 % Vakarų Europoje ir 7,6 % JAV. Atsigręžiant į 2015 metus, JAV ekologiškų produktų rinka iki 2016 metų išaugo 11 proc., Suomijoje – 12 proc.
3. Augs produktų be gliuteno rinka
Per pastaruosius penkerius metus pastebėtas ženklus sausų pusryčių be gliutento rinkos augimas – 79 %, kai bendra dribsnių rinka tuo pačiu laikotarpiu susitraukė 1 %. Siekdami patenkinti vartotojų poreikį sumažinti cukraus ir angliavandenių kiekį bei padidinti baltymingumą, didieji sausų pusryčių gamintojai stiprina produktų linijas be gliuteno. Už produktus, neturinčius gliuteno, vartotojai pasiruošę mokėti daugiau (20 %). JAV maisto be gliuteno pardavimai per 2015 metus kilo net 11 %, iki 1,66 mlrd. Nuo 2011 iki 2015 metų produktų be gliuteno dalis visų naujų produktų UK krepšelyje padidėjo nuo 7 % iki 12 %.
4. Kova su nesveiko maisto rinka stiprės
2016 metais pasaulis didelį dėmesį skyrė cukraus, riebaus maisto problemai, vis garsiau diskutuodami ir ryžtingai vykdydami visuomenės sveikatingumo programas, uždrausdami ar apribodami nesveikų maisto produktų televizinę reklamą transliuojant vaikams skirtas programas ir kt. Norvegijoje Vyriausybė ir verslas susitarė bendromis jėgomis mažinti cukraus, blogųjų riebalų ir sūrių produktų vartojimą, „Nestle“ žadėjo cukraus kiekį savo produktuose sumažinti net 40 %, „Pepsi“ įsipareigojo drastiškai sumažinti cukraus kiekį gėrimuose.
5. Vis madingesni bus greito gaminimo namie „rinkiniai”
Laikas, praleistas gaminant maistą, vis dar svarbus, tačiau vartotojai linkę atsisakyti nesveiko maisto ir rinktis „rinkinius“, iš kurių namie greitai galima pasigaminti šviežią ir maistingą patiekalą. Prognozuojama, kad maisto gamintojai sieks tenkinti vartotojų poreikius ir parduotuvių lentynose, elektroninėse parduotuvėse populiarės iš anksto suformuoti maisto krepšeliai, kuriuose bus nurodytas receptas, jo gaminimo laikas, maistinė vertė ir pan. Be to, daugiau žmonių naudosis IT technologijomis, kurios kuria asmeninį meniu pagal fizinį krūvį, siekiamus rezultatus, amžių ir kt.
6. Dėmesio susilauks produktai, auginami vietiniuose ūkiuose
Žmonės tampa sąmoningesni: skaito produktų etiketes, domisi ženklinimų reikšmėmis, produkto kilme, kur ir kaip jis augintas. Todėl produktų, auginamų ir gaminamų vietiniuose ūkiuose („locally produced“), nenaudojant ar minimaliai naudojant chemines medžiagas, rinka augs. Taip pat vis didesnė reikšmė bus teikiama „švariai etiketei“ („clean label“), identifikuojančiai produktus be priedų ar konservantų, mažai apdorotus, turinčius tik tas sudėtines dalis, kurias galite rasti šaldytuve ar parduotuvės lentynoje, turinčius kiek įmanomą trumpesnį sudėtinių dalių sąrašą.